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MR. ISMAY: We carry the mails from Southampton. We pick up the mails at Southampton, and then we go on to Queenstown and pick up any mails that are there, and land them in New York. SENATOR SMITH: In that contract is there any condition that you shall make any specific speed between Southampton and New York? MR. ISMAY: No, sir. We are supposed to use the fastest ships we have in our fleet for the conveyance of the mails, but there is absolutely no penalty attached to our not making any special speed. SENATOR SMITH: Is there any minimum? MR. ISMAY: I think there is. I think there is a minimum; or we are not allowed to put the mails into ships that will go less than 16 knots, or something like that. . . . SENATOR SMITH: Have you any contract with the United States Government for mail service between New York or Boston and other ports than Southampton? MR. ISMAY: No, sir. SENATOR SMITH: Is there any speed condition in the contract of the United States Government? MR. ISMAY: I am really not conversant with that contract, sir. . . . SENATOR SMITH: Who of your company directed the Harland & Wolff Co. to build the Titanic? MR. ISMAY: I did, sir. SENATOR SMITH: What did you say to them? MR. ISMAY: It is very difficult for me to say what I said. It would be in a conversation with Lord [W. J.] Pirrie [chairman of Harland & Wolff], that we had decided to build the Olympic and the Titanic. SENATOR SMITH: Were both ships ordered at the same time? MR. ISMAY: Yes, sir. SENATOR SMITH: What did you say to them? Did you say, "We want the largest and best ship that you can built safely"? MR. ISMAY: We would naturally try to get the best ship we possibly could. We wanted the best ship crossing the north Atlantic when we built her. SENATOR SMITH: And when you gave the order that was your instruction? MR. ISMAY: Yes, sir. SENATOR SMITH: And you made no limitation as to cost? MR. ISMAY: Absolutely none. |
M. ISMAY : Nous transportons le courrier de Southampton. Nous prenons le courrier à Southampton, puis nous passons par Queenstown pour ramasser tous les courriers qui sont là, et les débarqués à New York. LE SÉNATEUR SMITH : Dans ce contrat, y a-t-il une condition selon laquelle vous devez assurer une vitesse précise entre Southampton et New York? M. ISMAY : Non, monsieur. Nous sommes censés utiliser les navires les plus rapides que nous avons dans notre flotte pour le transport du courrier, mais il n’y a absolument aucune pénalité rattachée à notre absence de vitesse spéciale. LE SÉNATEUR SMITH : Y a-t-il un minimum? M. ISMAY : Je crois que oui. Je pense qu’il y a un minimum; ou bien nous ne sommes pas autorisés à envoyer du courrier à des navires qui iront à moins de 16 nœuds, ou quelque chose du genre [...] LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous conclu un contrat avec le gouvernement des États-Unis pour le service postal entre New York ou Boston et d’autres ports que Southampton? M. ISMAY : Non, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Le contrat du gouvernement des États-Unis comporte-t-il une condition relative à la vitesse? M. ISMAY : Je ne suis pas vraiment au courant de ce contrat, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Qui de votre entreprise a ordonné à Harland & Wolff Co. de construire le Titanic? M. ISMAY : Moi, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Que leur avez-vous dit? M. ISMAY : C’est très difficile pour moi de dire ce que j’ai dit. Ce serait dans une conversation avec Lord [W. J.] Pirrie [président de Harland & Wolff], que nous avions décidé de construire l’Olympic et le Titanic. LE SÉNATEUR SMITH : Les deux navires ont-ils été commandés en même temps? M. ISMAY : Oui, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Que leur avez-vous dit? Avez-vous dit : « Nous voulons le plus grand et le meilleur navire que vous puissiez construire en toute sécurité »? M. ISMAY : Nous essaierions naturellement d’obtenir le meilleur navire possible. Nous voulions le meilleur navire qui puisse traverser l’Atlantique Nord lorsque nous l’avons construit. LE SÉNATEUR SMITH : Et lorsque vous avez donné l’ordre, c’était votre instruction? M. ISMAY : Oui, monsieur. LE SÉNATEUR SMITH : Et vous n’avez imposé aucune limite quant aux coûts? M. ISMAY : Absolument pas. |
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